Jízda - Patrick Ness, Guy Adams | recenze

22:14 Ivcca 2 Comments

Máte rádi Doctora Who? V tom případě byste měli zbystřit, protože Jízda je inspirována seriálem Class, který je spin-offem právě veleúspěšného Doctora Who. Příběh je zasazen mezi 2. a 3. epizodu. Ještě jste se v tom neztratili? Scénáristou tohoto seriálu je Patrick Ness, který je také autorem námětu Jízdy. Společně s hlavními hrdiny se ocitáte na střední škole v Coal Hill, kde se lidé začínají chovat poněkud zvláštně. Poppy, kterou všichni znají jako tichou a vzornou dívku, ukradne auto a po zběsilé jízdě skončí v rozbité výloze obchodu. Max, milý a přátelský chlapec, podpálí jednoho dne svůj dům a zabije celou svojí rodinu. A to není zdaleka vše. Proč se lidé začínají chovat zvláštně? A co všechno za záhadnými událostmi stojí?

O zajímavosti nápadů Patricka  Nesse jsme se mohli přesvědčit už v několika knihách, které mu u nás vyšly. Nebylo tedy pochyb, že i Jízda v sobě nejspíš bude skrývat zajímavý potenciál. Příběh sleduje několik hlavních hrdinů, kteří navštěvují stejnou střední školu. Z novin a ze svého okolí se pomalu dozvídají o množících se zvláštních příbězích. Jakmile se začnou chovat divně i lidé z jejich blízkého okolí, začnou si klást otázku, co se to vlastně děje.

Co zaujme čtenáře již od prvních stran, je poměrně drsný styl psaní. Surovost, s jakou je kniha napsaná, je poněkud překvapující, nicméně k tajemnému příběhu zajímavě sedí a propůjčuje mu místy až hororový nádech, což mě neskutečně bavilo. Spolu se zběsilým tempem, které autor hned od začátku nasazuje, nutno dodat, že název Jízda je opravdu vypovídající. Jízda je přesně ten typ knihy, ve které přes všechnu akci nezbývá na vysvětlování moc času. Proto je čtenář ze začátku trochu zmatený a raději jen rychle otáčí strany, snaží se v příběhu co nejrychleji zorientovat a sleduje, jak se před ním pomalu rýsuje zajímavé a trochu mrazivé sci-fi.

Jak již jsem zmínila, kniha je celkem brutální a čtenáře čekají poměrně barvité popisy. Nicméně většinou se jedná o popisy oněch zmíněných brutálních scén, nikoli třeba prostředí, ve kterém se děj odehrává. Věřím, že Jízdě by vůbec neuškodilo, kdyby byla o pár desítek stran delší a autor se více zaměřil právě na popisy. I samotné postavy by si zasloužily více prostoru, jelikož takhle mi trochu splývaly dohromady. Větší propracovanost by prospěla například panu Fletcher. Tento hlavní záporák mi přišel až absurdně zlý a tím pádem trochu hůře uvěřitelný.

Před čtením určitě doporučuji zhlédnout seriál. Já jsem to neudělala a přišlo mi, že mi spousta detailů unikala. Nabyla jsem dojmu, že autor knihu píše právě pro lidi, kteří již daný svět znají. Události, které se staly na počátku celého příběhu jsou vysvětleny jen zjednodušeně, což je pro "nováčka" do daného světa neuspokojující. Je velká škoda, že autor při psaní vynechal jakékoliv pozadí příběhu - kdo jsou jednotlivé postavy, jaká je jejich historie a další informace, které jsou v tomto případě pro pochopení příběhu opravdu klíčové. Myslím, že když někdo dospěje k rozhodnutí napsat podle seriálu knihu, stálo by za to napsat ji tak, aby si ji užili i lidé, kteří seriál neviděli. Jinak totiž působí příběh trochu neúplně a jako samostatná jednotka zkrátka nefunguje zas tak dobře.

70%

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji nakladatelství Slovart!